ÅRSPLAN 2024/2025
Våre styringsdokumenter.
Barnehageloven: Stortinget har i barnehageloven fra 17.juni 2005 fastsatt overordnede bestemmelser for formål og innhold.
Rammeplanen: Kunnskapsdepartementet har fastsatt forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Barnekonvensjonen: Alle barnehager skal bygge sin virksomhet på verdigrunnlaget og innholdet som er fastsatt i barnehageloven og på internasjonale konvensjoner, bl.a FN`s barnekonvensjon. Dette vil si at „barnets beste skal være et grunnleggende hensyn“ og barns rett til å uttale seg.
Årsplanen: Er et arbeidsredskap for barnehagens personell og et utgangspunkt for foresatte til å kunne påvirke barnehagens innhold.
Vedtektene: Gir opplysninger som er av betydning for foresatte.
Les vedtektene HER.
Barnehagens samfunnsmandat: De ansatte i barnehagen skal ivareta barns behov for omsorg, lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg og danning skal ses i sammenheng.
INFORMASJON
Ansatte og vikarer i Slåstad barnehage
DAGLIG LEDER: Roger Gudbrandsen/Synne Berteussen-Sandberg
KARIUS: Pedagogisk leder Tone Elisabeth Vestli
Barne- og ungdomsarbeider Bjørg Steinbekken
Assistent May Kristin Nylend
Assistent Grethe Sveen
Barne- og ungdomsarbeider Ida Ingvaldsen
BAKTUS: Pedagogisk leder Synne Berteussen-Sandberg
Pedagogisk leder Julie M. Matre
Fagarbeider Anne Glomsås
Barne- og ungdomsarbeider Ann-Helen Neskvern
RENHOLD: Joana Maria de Sousa
Telefon:
Kontor: 94 177 623
Baktus: 479 30 282
Karius: 977 10 533
E-postadresser
Kontor: Roger.Gudbrandsen@edu.sor-odal.kommune.no
Baktus: synne@slastadbarnehage.no julie@slastadbarnehage.no
Karius: tone@slastadbarnehage.no
Hjemmeside: www.slastadbarnehage.no
Facebook: Slåstad barnehage
Adresse: Hagabergvegen 9
2110 Slåstad
ÅPNINGSTIDER
Barnehagens åpningstid er kl.06.30 – 17.00
Ferie/faste dager som barnehagen er stengt:
Alle kommunens barnehager har 5 planleggingsdager per barnehageår.
I 2024 / 2025 er disse:
12.08.2024
13.08.2024
29.11.2024
31.01.2025
02.05.2025
Barnehagen er sommer-stengt uke 29 og 30, samt romjulen og påskeuka.
STYRET BARNEHAGEÅRET 2023/2024
Leder: Helene Husås Tlf. 98412141
Nestleder: Lydia Platton
Kasserer: Kine Natalie Østby
Sekretær: Eline Trøseid
Dugnadsleder: Kathrine Jahr
Vaktmester: Stig-Erik Halvorsen
Varamedlem: Heidi Nesset
Varamedlem: Emil Jahr
For de ansatte: Synne Berteussen-Sandberg/Ann Helen Neskvern
Barnehagens styrer: Roger Gudbrandsen/Synne Berteussen-Sandberg
Revisor: Odal regnskap AS
Valgkomitè: Styret
SAMARBEIDSUTVALGET
2 foreldre + 2 ansatte av styret er barnehagens samarbeidsutvalg.
Sakene til samarbeidsutvalget blir tatt opp på styremøtene.
Samarbeidsutvalget består denne perioden av:
Helene Husås
Kine Natalie Østby
Synne Berteussen-Sandberg
Roger Gudbrandsen
DUGNAD
Høstdugnad 21.september 2024
Vårdugnad: egen informasjon kommer
Barnehagens regnskap er budsjettert med stor foreldreinnsats på vedlikehold. Siden barnehagen er foreldredrevet er foreldreinnsats en forutsetning. Det er derfor nødvendig at hver familie stiller opp på de to dugnadene i perioden 01.08-31.07. Dugnad er også en fin arena for de foresatte til å bli bedre kjent med hverandre.
Det er to dugnader: høst og vår. Oppgavene kan være vedlikeholdsarbeid inne og ute, husvask og maling. Man kan gjerne sende besteforeldre eller andre representanter fra familien, hvis man selv er forhindret fra å møte.
I styret er det dugnadsleder som har ansvaret med å fordele oppgaver. Foreldrene i styret legger sine dugnadstimer inn i styremøter og andre oppgaver gjennom hele barnehageåret. Styremedlemmene sin familie er derfor fritatt fra dugnader. Varamedlemmer i styret er ikke fritatt fra dugnad, da disse kun er vara. Styremedlemmer som slutter i styret etter årsmøtet må møte opp på en vårdugnad i samme barnehageår.
Dugnadsleder skal ha beskjed hvis man ikke kan møte.
Dersom man ikke kan møte/ikke blir ferdig med hoved-dugnaden/dårlig malevær, får man delegert individuelle dugnadsoppgave med tidsfrist av dugnadsleder i stedet.
De som ikke gir beskjed/ikke møter på dugnad må betale et gebyr på 1500kr, som nevnt i vedtektene. Disse finner man HER.
Husk at vi har dugnader for barna våre skal ha en fin og trygg barnehage å være i!
I tillegg har foreldrene til skolestarterne ansvaret for juletrefesten.
FORELDREMØTER
Vi har to foreldremøter per barnehageår. Disse møtene kan inneholde presentasjon av barnehagens drift, praktisk informasjon, meningsutvekslinger om innholdet i barnehagen, spesielle/aktuelle temaer, foredrag, presentasjon av eksterne samarbeidspartnere m.m.
BARNS MEDVIRKNING
Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. Barnehageloven §1 og §3, grunnloven §104 og FN`s barnekonvensjon art. 12 og nr. 1.
Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.
Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnets alder, erfaringer og individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår.
Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barn skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.
Barnehagens pedagogiske innhold
Planlegging, dokumentasjon og vurdering:
- Barnehagens pedagogiske virksomhet skal planlegges, dokumenteres og vurderes.
- Barnehagen skal tilrettelegges for medvirkning fra barn, foresatte, ansatte og eier.
- Barnegruppa og det enkeltes barns trivsel og utvikling skal observeres og vurderes fortløpende.
Sosial kompetanse
Gjennom lek dannes vennskap. Omsorg, lek og læring må ses i sammenheng hele veien.
Leken har stor betydning for læring.
Personalet er rollemodeller og bidrar gjennom egen væremåte til barns læring og sosiale ferdigheter. Et aktivt, tydelige og sensitivt personale er nødvendig for å skape et varmt og inkluderende sosialt miljø. Anerkjennende og støttende relasjoner er et grunnlag for utvikling av sosial kompetanse.
Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver definerer sosial kompetanse som det «å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner». Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne.
Sosial kompetanse gjenspeiles i barns evne til å ta initiativ og til å opprettholde vennskap. Forståelse for sosiale forhold, prosesser og mestring av sosiale ferdigheter krever erfaringer med deltakelse i fellesskapet.
Dette er prinsipper vi ønsker å jobbe etter i Slåstad barnehage. Rammeplanen vektlegger videre betydningen av å stimulere barns empati og medfølelse, og at barnehagen har et ansvar med tanke på å forebygge diskriminering og mobbing.
Barnehagens språkmiljø
Alle ansatte har ett fokus på språket og vil gjennom samtaler, dans, musikk, begreper og bøker jobbe for at alle barna skal få en god tilnærming til språket.
Vi bruker ”ALLE MED”-skjemaet som gjør oss bevisste på alle 6 utviklingsområdene.
På foreldresamtalene er dette et godt verktøy til å få en felles forståelse for barnets utvikling.
Vi bruker TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling) der vi opplever barn som kan ha forskjellige utfordringer knyttet til språk og uttale. Når vi har” språk-brillene” på får vi en større bevissthet på barnas språkutvikling.
Før bruk av TRAS skal barnehagen innhente godkjenning fra foresatte.
Les mer HER.
Alle ansatte har ett fokus på språket og vil gjennom samtaler, dans, musikk, begreper og bøker jobbe for at alle barna skal få en god tilnærming til språket.
Livsmestring
Barnehagen skal ha en helsefremende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne soaiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.
Mobbeplan
Januar 2021 trådde det i kraft en mobbelov for barnehagene, der det er utarbeidet en handlingsplan mot mobbing.
Barnehagen har plikt til å undersøke saker hvor vi ser eller får beskjed fra foresatte eller barn, om at barn ikke har det bra i barnehagen.
Fysisk aktivitet
Med skogen som nærmeste nabo har barna i Slåstad barnehage en unik mulighet til å få varierte opplevelser med naturen som ramme. Vi ønsker å ha ekstra fokus på fysisk (grovmotorisk ) aktivitet, ved å jobbe systematisk med dette gjennom hele barnehageåret. For barnas utvikling er det viktig å være fysisk aktiv og vi ønker å sikre at alle barn får fysiske utfordringer.
Helsedirektoratet har i sin nasjonale anbefalning sagt at regelmessig fysisk aktivitet er nødvendig for vekst, utvikling og god helse. Aktivitetsnivået må tilpasses barnets utvikling.
Det er viktig å stimulere til utvikling av grunnleggende bevegelser som rulle, krabbe, krype, klatre, hoppe, hinke og løpe. Balanse og kordinasjon bør være en naturlig del av alle bevegelser.
Lek basert på barnas ønsker og initiativ, med god oppfølgning fra personalet. Gode eksempler er variert bevegelseslek, bevegelse til musikk, balleker, lek med og i vann, aktiviteter i snø og på is. Turer i skog og mark og i ulendt terreng gir variert og allsidig bevegelseslæring.
Psykososialt miljø
«Barnehagen skal fremme trivsel og gode psykososiale forhold». Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler §12.
Formålet med denne bestemmelsen er å sikre alle barn i barnehagen et godt psykososialt miljø og at barnehagetilbudet/miljøet i barnehagen tilrettelegges slik at det fremmer trivsel.
I rammeplanen står det at barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorghandlinger.
Det er viktig at personalet legger stor vekt på å bygge gode relasjoner til hvert barn. De ansatte må se den enkelte, og de må være tålmodige med alle. Barn har behov for forutsigbarhet, stabilitet, beskyttelse og trygghet i nær relasjon til andre. Derfor trenger barna varm, sensitiv og stimulerende omsorg fra de ansatte i barnehagen.
Her er vi inne på vår visjon i Slåstad barnehage : trygghet, vekst og glede.
TEMAER GJENNOM ÅRET
Oppstart
Vi har trygghet og omsorg som fokus gjennom hele året.
I tilvenningsperioder/overgangsperioder for barna vektlegges dette ekstra mye for å bli godt kjent med hverandre og legge tilrette for å knytte gode relasjoner.
Hvordan jobber vi med dette?
- Gjennom de daglige samtalene
- Samlingsstund
- Ulike inndelte grupper
- Gode rutiner som skaper forutsigbarhet
- Lek og aktiviteter
- COS ( circle of security )
Brannvern
I september er brannvern ett nøkkelprosjekt. Vi ønsker å lære barna om sikkerhet, nødnummere og bevisstgjøring rundt dette med brann. Vi bruker hjelpemidler og har ulike aktiviteter som engasjerer barna.
- Bjørnis (ett pedagogisk opplegg med informasjon og musikk om brannvern)
- Besøk fra brannbil
- Gjennomføring av brannøvelse
- Brannbefaring i barnehagen og hjemme
«Høsten fra jord til bord»
Vi dyrker om våren og høster om høsten. Skogen skifter farge og vi følger med på årstidenes forandring i naturen. Bær og sopp smaker godt og poteter tas opp. Vi bruker naturen som arena for lek, undring/filosofering, utforskning med ulike eksperimenter og læring.
- Ta opp poteter
- Potettrykk og bladbilder
- Samtaler, undre, kjenne og smake på det som vokser.
Vernissasje (kunstutstilling)
Barna lager kunst som vi stiller ut for foreldre, søsken og besteforeldre. Vi har enkel servering. De ansatte velger et formål som pengene går til.
Samisk uke
Vi skal markere samenes nasjonaldag 6.februar og vil i den forbindelse ha temauke knyttet opp mot samisk kultur.
- Smake på ulik samisk mat og høre på ulike joik
- Lese samiske eventyr, se på bilder og ha formingsaktiviteter
Jul og påske
Jul og påske vil bestå av aktiviteter og koselige stunder. Det vil være noen spesielle arrangementer som dere finner oversikt over bakerst i årsplanen.
Prosjektarbeid
Vi ønsker å legge mer fokus på barns medvirkning og jobbe med ulike prosjekter gjennom året utfra barnas interesser.
Samarbeid barnehage-hjem
- Daglig dialog ved levering/henting
- Ulik informasjon/periodeplaner blir distribuert ut til foresatte fra de ulike avdelingene/styrer gjennom året
- Foreldresamtaler 2 ganger i året
- Foreldremøter 2 ganger i året
- Årsplan
- Samarbeidsutvalget
Samarbeid barnehage-skole
- Vi har overføringsmøter
- Glommasvingen skole har utarbeidet en overgangsplan og denne blir distribuert til foresatte til skolestartere. Her vil all nødvendig info for skolestarterne komme.
Samarbeidende aktører:
- Musikkbarnehage fra kulturskolen. (hver 14.dag)
- Helsestasjon / Helsesykepleier som kommer på besøk 1.gang per måned i barnehagen.
- KORT (kommunens rådgivende team)
- Glommasvingen skole
- Odal PPT
- BUP (Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk)
- Barnevernet
- Øvrige barnehager i kommunen gjennom ledermøter og samlinger for pedagogene i kommunen.
Vurdering
Vi bruker plandager, personalmøter og avdelingsmøter til å planlegge hverdagen og evaluere gjennom hele året.
PRAKTISK INFORMASJON
Ferie-info
På grunn av at de ansatte innen 1. mai skal vite når de skal kunne ta ferie, må vi be om at dere gir beskjed om barnets ferie innen 15 april. Barnehagen har sommerstengt i uke 29 og 30. (Det skal tas opp på årsmøte i 2025 om vi skal ha tre uker sommerstengt i likhet med de andre barnehagene i Sør-Odal).
Mat-ordning
Vi serverer 3 måltider per dag: frokost, lunsj og eftasmat.
Barn som skal spise frokost i barnehagen SKAL være i barnehagen senest kl. 8.25
Spiser barnet frokost hjemme, ankommer dere barnehagen etter kl. 09.00
Barnehagen serverer noe varmmat gjennom året.
Vi legger vekt på at maten skal være næringsrik, velsmakende og barnevennlig.
Vi oppfordrer barna til matmot, og er opptatt av å skape måltidsglede.
Ved måltidene legger vi vekt på selvstendighet og god bordskikk.
Bursdager feires med oppdelt frukt.
Klær
Det er veldig viktig at alt tøy merkes med barnets navn. Det er vanskelig å holde oversikt over hvem som eier hva, dette gjelder også arvet tøy. Det er foresatte sitt ansvar å sørge for at barna har riktig og nok klær tilgjengelig i barnehagen. Vi oppfordrer til å se over beholdningen minimum en gang i uka.
Syke barn
På hjemmesiden vår finner dere et eget skriv «Kan jeg gå i barnehagen i dag?»
Les mer HER.
Barn som er så syke at de ikke kan være ute i barnehagen skal være hjemme. Barnehagen kan gi råd om de foresatte er i tvil. Gi beskjed til aktuell avdeling hvis barnet er sykt.
Ved kronisk sykdom eller i helt spesielle forhold vil barnehagens ansatte være i dialog med foreldre om egne løsninger (for eksempel astma). Barnehageansatte i Sør-Odal kommune skal i prinsipp ikke gi medisiner. Men vi har retningslinjer for medisinering av kronisk syke barn i barnehagen. Eget skjema skal da fylles ut, og det må legges fram skriv fra lege.
Samlivsbrudd/barn i sorg
Ved samlivsbrudd er det viktig at barnehagens personale får informasjon på et svært tidlig tidspunkt. De ansatte trenger informasjon om fordeling av foreldreansvar og hvilke avtaler og planer foreldrene har for den nye situasjonen.
Vi setter svært stor pris på en åpen dialog om hvordan barnet har det. Noe som påvirker dette er for eksempel at et nært familiemedlem er svært syk eller er død. Samlivsproblemer preger også barna. Informasjon om dette hjelper oss å forstå barnet helt og fullt, og hjelpe barnet til å ha en best mulig hverdag.
Henting av barn
Ved henting, gi beskjed til en ansatt om at barnet er hentet. Dette for å sikre registreringsansvaret vårt.
Hvis en annen enn foresatt henter, så skal de ansatte få beskjed i forkant.
De som henter skal være i barnehagen senest kl. 16.50.
Barnet må være hentet og ute av barnehagen før kl. 17.00.
Dette er med på å gi barnet en ok avslutning på barnehagedagen og alle får tid til å møte hverandre på en god måte.
Viktig: Barnehagebarna skal ikke gå ut på parkeringsplassen alene.
Ansvarsforhold ved henting: Den som henter barnet er ansvarlig for barnet når barn og voksen har fått kontakt.
Vi ønsker at det kun er voksne som åpner porten og at dere hjemme samarbeider med barnehagen for å gjennomføre dette.
Sommertur
Hvert år har barnehagen en sommertur som foreldrene også kan delta på. Det settes opp buss hvis det er mange som ønsker å sitte på. De ansatte bestemmer hvor turen går, og barnehagen er stengt denne dagen.
ÅRSHJUL 2024-2025
Måned |
Dag/dato |
Hva skjer |
Merknader |
12 og 13 aug |
Planleggingsdager Oppstart av nye barn
|
Bhg stengt |
|
September |
21 sep Uke 38
|
Høstdugnad Brannvernuke
|
Foresatte
|
Oktober |
4 okt 23 okt Uke 41 Uke 43 og 44 |
Fotografering Foreldremøte Skolens høstferie Foreldresamtaler Baktus |
Kun for barna Foresatte og ansatte
Foresatte og ansatte
|
November |
Uke 44 Uke 45 og 46
|
Foreldre samtaler Baktus Foreldresamtaler Karius |
Foresatte og ansatte
|
Desember |
5 des 11 des 13 des 18 des Uke 52 |
Adventsgløgg Julelunsj Lucia 7.30-9.00 Nissefest Romjula |
Foresatte og søsken Kun for barna Foresatte og søsken Kun for barna Bhg stengt
|
Januar |
2 jan 31 jan |
Bhg åpner Planleggingsdag |
Bhg stengt |
Februar |
Uke 6 14 feb Uke 9 |
Samisk uke Karneval Skolens vinterferie
|
Kun for barna Kun for barna
|
Mars |
Uke 10 11 mars Uke 13 og 14 |
Foreldresamtale sommerfuglforeldre Foreldremøte 19-21 Foreldresamtaler Baktus |
Foresatte og ansatte Foresatte Foresatte og ansatte |
April |
10 april Uke 16 Uke 18 og 19
|
Påskefrokost 7-9 Påskeferie Foreldresamtaler Karius
|
Foresatte og søsken Bhg stengt Foresatte og ansatte
|
Mai |
Uke 18 og 19 1, 29 mai 2 mai 16 mai |
Foreldresamtaler Karius Ulike fridager Planleggingsdag 17 mai tog |
Foresatte og ansatte Bhg stengt Bhg stengt Kun for barna |
Juni |
6 juni 9 juni 12 juni |
Sommertur Hjorteparken 2 pinsedag Sommerfest 16-18 |
Alle/bhg stengt Bhg stengt Alle |
Juli |
Uke 29 og 30 |
Feriestengt |
Bhg stengt |