Klær

DET FINNES IKKE DÅRLIG VÆR- BARE DÅRLIGE KLÆR.

Vi er mye ute i barnehagen. Dette krever riktige klær for at barna skal få en så god opplevelse som mulig av det å være ute.

Vi i personalet kommer her med tips og råd om hvordan barna bør være kledd i utetiden, basert på våre erfaringer.

"ULL ER GULL"

Dette kan ikke bestrides. Nå finnes det utrolige mange ulike ullundertøy på markedet som ikke klør. Felles for de alle er at de er lette, mjuke, behagelige å ha på seg og de varmer selv om de er fuktige.

STRØMPEBUKSE

Det beste å ha på seg når en er lenge ute er ull-stillongs. Cherrox og støvler puster dårlig. Snøen sniker seg ofte inn ved buksebeinet og da er det mye mer behagelig å bare bytte sokker (helst en tynn 18 ullsokk..) enn å ta av alt for å bytte strømpebukse.

MELLOMLAGET

Etter ullundertøyet vil vi gjerne ha tjukkere ull-klær eller tjukke fleeceklær. Det er nok med to lag under en god dress. Luftlagene mellom ullklærne varmer og isolerer – og vil på vanlige vinterdager være nok til å holde varmen.

DRESSEN

Det finnes mange ulike typer dresser på markedet for barn. Billige dresser holderofte like bra som de dyre. Det som er viktig er at de har gode mansjetter som omslutter håndledd og fot, strikk under bentøyet og i livet, god glidelås og at dressen er nærmest vanntett i all slags vær. De som har dresser som blir våte bør ha med skiftedress.

REGNTØY

Her florerer det også med mange ulike slag og kvaliteter. Det vi ikke vil ha er hele regndresser. Disse puster ikke og man blir like bløt inni som utenpå. Det som er viktig her er strikker under støvlene og tykkelsen på regntøyet.

SKO

Vi anbefaler alle å ha:

- sandaler /tøfler til innebruk.

- cherox, men ikke som erstatning for vintersko

VINTERSKO

Hva slags sko man velger må tilpasses hvert enkelt barn. Det som er viktig er at man på kalde dager starter dagen med rene og tørre føtter samt tørre og nyvaska sokker. Sko-skift er også viktig. Blir man klam eller på føttene kan det hjelpe godt å skifte til tørt bentøy.

VOTTER

Ull-votter er bra når det er tørrvær – gummivotter med for når det er bløtt. Men vi er glad i alt så lenge det er mye av alt. Det vil si: Mange skiftepar med votter.

HUFF SÅ MYE Å TENKE PÅ.....

Det er mye å huske på, men det er dette som avgjør hvordan dagen til barna blir i barnehagen. Vi opplever at det er vel anvendte penger å kjøpe skikkelige klær. Et tips kan være å planlegge litt framover og handle på salg.

NAKEN HUD

De dagene det er kaldt og vi skal ut på tur anbefaler vi at dere dropper ansikts-vasken på morgenen. I hvertfall ikke dusje og vaske håret. Vi mener at det naturlige fettlaget som huden produserer er mer virkningsfull enn all slags kuldekremer.

Da håper vi at denne listen kan være til hjelp.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre

ALT TØY SKAL NAVNES!

Klær uten navn blir gitt til Frelsesarmeen innen kort tid. Dessuten er det å bruke tid på å lure på hvem som eier de enkelte plaggene ikke kvalitetstid for noen!

• Barna skal ha minst ett ekstra sett tøy liggende i barnehagen.

• (Husk: barn vokser..)

• Bleiebarna skal alltid ha egne bleier liggende i barnehagen

• Det er foreldrenes ansvar å ha orden i hyllene i garderoben

• Hver fredag skal hyllene tømmes. Da blir de vasket.